Yogavormen en meditatie

Yin yoga

Yin en Yang, twee tegenstellingen die ook niet zonder elkaar kunnen. Zo zijn er in yoga ook tegenstellingen. Yang, zoals actieve en dynamische yoga. En Yin, denk dan aan Yin Yoga, Yoga Nidra en Restoritive Yoga. Tijdens de Yin yoga staan we stil en blijven we langer in een houding, vaak drie tot vijf minuten. Waarbij ontspanning een belangrijke rol speelt. Juist daardoor kom je dieper. In de houding, maar ook qua werking in het lichaam. En stimuleren we het bindweefsel. Maar ook de kleinere spieren en gewrichten. De houdingen versterken en maken je lichaam soepeler. Om te kunnen ontspannen wordt er veel gewerkt met bolsters, dekens en kussens. De houdingen zijn zittend of liggend. Dit maakt Yin yoga toegankelijk voor iedereen. En doordat je in een rustig tempo beweegt, wordt je je meer bewust van je lichaamshouding en je grenzen.

Hatha yoga

Hatha yoga is de oudste vorm van yoga die bekend is. De eerste geschriften dateren al uit de vijftiende eeuw. Het woord Hatha komt uit het Sanskriet. Er wordt wel eens gezegd dat Hatha een samenvoeging is van de woorden Ha, wat zon betekent en Tha wat maan betekent. Waarbij de zon staat voor actie en de maan voor naar binnen keren. De vertaling van zon en maan vanuit het Sanskriet is echter heel anders, namelijk Surya staat voor zon en Chandra staat voor maan. De letterlijke vertaling van Hatha is harde. Dit zou betekenen dat dit een harde vorm van yoga is. En dat is in deze lessen zeker niet het geval.

De houdingen worden in deze vorm van yoga voor een kort moment vastgehouden.  De voorbereiding en het in de houding komen zijn echter net zo belangrijk. Net als het uit de houding komen en je bewust worden van wat de houding met je heeft gedaan. Even stil staan bij je lichaam dus en de spieren die je hebt aangespannen en wat dit met je ademhaling en hartslag heeft gedaan. Naast de houdingen, zijn de ademhaling, stilzitten en ontspanning vaste onderdelen van de les. Hatha yoga maakt je krachtig, maar leert ook ontspannen en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren. 

Yoga voor kinderen en tieners

Een les kinderyoga is heel anders dan een yogales voor volwassenen. Plezier staat voorop, en de houdingen worden op een speelse manier aangeboden. Toch wordt het kind zich bewust van wat het allemaal kan met het lichaam, en zorgt het ook voor ontspanning. Ze leren zich beter te concentreren en krijgen meer zelfvertrouwen. Een yogales bestaat niet alleen uit houdingen, maar ook uit samenspel, massage en ademspel. Yoga voor kinderen is er voor kinderen in de leeftijd van 5-7 en 7-12 jaar.

Yoga voor tieners is geschikt voor de leeftijdsgroep van 13-17 jaar en lijkt al veel meer op de les voor volwassenen. Het wordt aangeboden als Stretch & Relax voor Teens. Deze lessen zijn gebaseerd op de Hatha Yoga en hebben ook meer dynamische flows vanuit de Vinyasa yoga. Natuurlijk is er ruimte voor ontspanning.  

Speciaal voor tieners die het komende schooljaar eindexamen doen, wordt vanaf januari ook Eindexamenyoga aangeboden. Een 7-weekse cursus waarin zij leren om te gaan met eindexamenstress. Gemakkelijke oefeningen gebaseerd op yoga en mindfulness. Daarnaast krijgen zij ook tips over studie- en concentratietechnieken.

 

Yoga Nidra

Yoga Nidra wordt ook wel de yoga van de slaap genoemd. Dat komt waarschijnlijk omdat je gedurende de les ligt op je rug en het net lijkt alsof je slaapt. Maar toch blijf je wakker. Tijdens de Yoga Nidra is het bewustzijn tussen slapen en waken en ontstaat er een diepe ontspanning.

Tijdens Yoga Nidra keer je naar binnen en is alleen het gehoor en het gevoel nog actief. Het naar binnen keren gebeurt doordat we steeds dezelfde acht stappen volgen. Deelnemers aan yoga Nidra ervaren minder stress en spanning, kunnen beter slapen en zijn geconcentreerder. Ook zijn er positieve resultaten bij angsten, depressie, burn-out, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Yoga Nidra wordt daarom regelmatig ingezet bij prive les en yoga en coaching.

Meditatie

Tijdens de yogalessen is er altijd een kort moment van meditatie. Simpel en toegankelijk. Maar ook in de workshops neem ik je op een laagdrempelige manier mee op het pad van meditatie. Als yoga en meditatiedocent en docent kindermeditatie zit ik zelf ook regelmatig stil. Voor mij is dit echt een moment voor mezelf en kom ik helemaal tot rust.

Meditatie biedt veel voordelen waar zelfs al wetenschappelijk bewijs voor is. Denk aan emotionele balans, betere focus en concentratie, sterker immuunsysteem, lagere bloeddruk en betere slaap. Het lijkt wel een wondermiddel, maar niets is moeilijker dan dagelijkse beoefening. Want er is toch altijd wat anders te doen. En het is ook echt beoefening, want het is iedere dag verschillend en je komt van alles tegen tijdens het stilzitten. Houd mijn Facebookpagina goed in de gaten voor de meditatie momenten die ik organiseer, of stuur me even een bericht via de knop onder aan de pagina.

Een yogales moet bij je passen. Welke vorm yoga wil je volgen? En vindt je de lesopbouw prettig? Past het bij je of wil je verder kijken? Je kunt altijd een proefles volgen en daarna besluit je of je verder wilt.

Maak een afspraak voor een proefles